Strategie voor een krachtig merk
Breng je merkwaarden tot leven
Met enige regelmaat kom ik organisaties tegen die met pijn en moeite hun visie, missie en kernwaarden op papier hebben gezet. Deze worden vervolgens op hun website of in een bedrijfspresentatie geplaatst, in de veronderstelling dat daarmee alles duidelijk is voor iedereen.
Echter, visie en missie worden door elkaar gehaald, er mist een uitdagend doel dat iedereen in de organisatie inspireert, en er worden zogenaamde ‘unieke’ kernwaarden gedefinieerd die eigenlijk generiek zijn en op elk bedrijf van toepassing kunnen zijn, zoals:
• Kwaliteit
• Betrouwbaarheid
• Transparantie
• Klantgerichtheid
• Service
Het gevolg? Niet motiverend voor je mensen, niet onderscheidend ten opzichte van je concurrenten en niet bruikbaar als unieke merkkracht naar de markt. Na het bepalen van je merkstrategie en positionering is het cruciaal dat je merk tot leven wordt gebracht. Iedereen moet het kunnen voelen, beleven en doorleven, oftewel ‘living the brand’.
Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen kernwaarden, merkwaarden en klantwaarden, waarbij het van belang is de merkwaarden als sturende waarden te gebruiken.
Maar wat is nu precies het verschil tussen deze waarden?
Maar wat is nu precies het verschil tussen deze waarden?
- 𝗞𝗲𝗿𝗻𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 beschrijven de essentie van de organisatie. Ze definiëren de identiteit en cultuur binnen een organisatie.
- 𝗠𝗲𝗿𝗸𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 betreffen de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
- 𝗞𝗹𝗮𝗻𝘁𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 zijn waarden die klanten belangrijk vinden. Het zijn de voordelen die klanten zoeken in merken, producten en diensten.
Hulp nodig bij het vertalen van kernwaarden naar merkwaarden?
Wil jij weten hoe je kernwaarden naar merkwaarden vertaalt en hoe je klantwaarden kunt benutten in je communicatie? Jouw missie begint hier: bij Just Rocket Science helpen wij je om een merk te bouwen dat de waarden tot leven brengt. Laten we samen aan de slag gaan! Schrijf je in voor een Masterclass of vraag naar onze incompany oplossingen. Neem contact op via discover@justrocketscience.nl