Van strategie naar design
Het bouwen van sterke merkassociaties
Een krachtige visuele aanwezigheid is essentieel voor je merk, zowel in de fysieke als in de digitale wereld. Maar waarom blijven sommige merken langer hangen in het geheugen van klanten? De sleutel ligt in de diepgang van een consistente merkstrategie en de daaruit voortvloeiende associaties.
Merkassociaties zijn de mentale verbindingen die klanten maken wanneer ze met jouw merk in aanraking komen. Het zijn de gevoelens, gedachten, herinneringen en ervaringen die bij hen opkomen. Deze associaties worden steviger en duidelijker wanneer een merk consequent communiceert met een heldere boodschap, ongeacht het aanraakpunt.
Laten we eerlijk zijn; klanten zijn niet dagelijks met jouw merk of bedrijf bezig. In de meeste gevallen denken ze aan jou wanneer de context relevant wordt. Het cruciale moment is wanneer ze wél aan je denken; zorg ervoor dat je op dat moment de juiste associaties oproept.
Yippie-Jaja-Yippie-Yippie-Yeah!
Stel je voor, je bent van plan om je woonkamer volledig te renoveren. Het gaat niet om een klein klusje, maar om een omvangrijk project. Terwijl je denkt aan waar je de materialen vandaan wilt halen, komt er een specifieke bouwmarkt in gedachten, eentje die zich niet alleen profileert met een enorm breed assortiment, maar ook met de belofte van de laagsteprijsgarantie, een deskundig advies en een onstopbare doe-het-zelf mentaliteit.
Je herinnert je de payoff die je keer op keer hebt gehoord: "Er is altijd iets te doen" en in je hoofd hoor je jezelf "Yippie-Jaja-Yippie-Yippie-Yeah! zingen”. Zelfs als dit betekent dat je iets verder moet reizen, kies je wellicht voor deze bouwmarkt vanwege de sterke en onderscheidende merkassociaties. Komt er in jouw hoofd al een merk naar boven?
Wat heb je nodig om merkstrategie, ontwerp en associaties op één lijn te krijgen?
Merkonderzoek
Verdiep je volledig in je markt, concurrenten en klanten. Hiermee leg je een fundament voor het opbouwen van relevante associaties.
Strategische afstemming
Zorg ervoor dat elke designbeslissing de merkstrategie weerspiegelt. Dit waarborgt consistentie en versterkt associaties.
Creativiteit in Conceptontwikkeling
In een verzadigde markt is onderscheid essentieel. Gebruik creativiteit om een uniek merkconcept te ontwikkelen dat zowel resoneert met jouw doelgroep als afwijkt van de concurrentie.
Consistentie over aanraakpunten
Of het nu gaat om een fysieke winkel, een website, of een reclamefolder - een uniforme boodschap en design zijn cruciaal.
Ontwikkel heldere merkrichtlijnen
Zorg voor duidelijke richtlijnen, zodat iedereen die met je merk werkt dezelfde boodschap uitdraagt.
Educatie & training
Laat iedereen binnen je organisatie kennisnemen van de merkstrategie, het design en de gewenste associaties.
Conclusie
Dacht je dat merkassociaties alleen voor consumentenmerken relevant waren? Dat is een misvatting. Of je nu door het universum van consumentenmerken reist of door de sterrenstelsels van B2B-organisaties, merkassociaties zijn van cruciaal belang. Vraag jezelf af: Welke merkassociaties kunnen voor jouw organisatie werken? Wil je bekend staan om je innovatie, betrouwbaarheid, expertise, of misschien je klantgerichtheid? Zorg ervoor dat deze associaties duidelijk, consequent en authentiek worden gecommuniceerd in elk aanraakpunt.
Hulp nodig met het creëren van merkassociaties?
Zoek je naar een duidelijke richting voor je merk om zo merkassociaties op te bouwen bij jouw doelgroep? Met onze One Page Rocket Strategy 🚀 zie je in één oogopslag welke koers je moet zetten in jouw universum. Het is een essentiële tool voor jou en je team. Geef je merk de aandacht en richting die het verdient. Meld je aan voor onze Masterclass of Full-focus incompany sessie waar de One Page Rocket Strategy onderdeel van is! Neem contact op via discover@justrocketscience.nl