Maak werk van een consistent merk
𝗛𝗼𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲 𝗯𝗶𝗷𝗱𝗿𝗮𝗮𝗴𝘁 𝗮𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗵𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻𝗯𝗮𝗮𝗿𝗵𝗲𝗶𝗱 𝗲𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝘁𝗿𝗼𝘂𝘄𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗿𝗸
In een voortdurend competitiever wordende markt, is het bouwen van een sterk merk belangrijker dan ooit. Een essentieel aspect van dit proces is merkconsistentie. Het consistent gebruiken van je merk helpt namelijk om op te vallen in de menigte. Daarnaast verhoogt het de herkenbaarheid van je merk en bouwt het vertrouwen op bij klanten.
𝗘𝗲𝗻 𝘀𝘁𝗲𝗿𝗸 𝗺𝗲𝗿𝗸 𝗶𝘀 𝘃𝗲𝗿𝗿𝗮𝘀𝘀𝗲𝗻𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿𝘀𝗽𝗲𝗹𝗯𝗮𝗮𝗿
Merkconsistentie gaat over het handhaven van een gestage en onveranderlijke merkidentiteit over verschillende kanalen en contactpunten heen. Het betekent dat je logo, kleurgebruik, typografie, toon en berichtgeving overal hetzelfde blijven. Of een klant nu met je merk in contact komt via social media, je website, een advertentie of vertegenwoordiger, de ervaring moet duidelijk en consistent zijn.
Dit heeft grote voordelen. Ten eerste verhoogt het de herkenbaarheid van je merk. Denk aan iconische merken zoals Coca-Cola of Apple, hun merkidentiteit is zo consistent dat je ze direct herkent, zelfs zonder het logo te zien. Ten tweede bouwt het vertrouwen. Wanneer klanten keer op keer dezelfde boodschap en ervaring krijgen, bouwen ze vertrouwen op in je merk.
Consistentie betekent daarentegen niet dat je niet mag afwisselen in je communicatie. Sterke merken zijn namelijk verrassend voorspelbaar. Ze weten op een creatieve manier dezelfde boodschap steeds anders te verpakken, waardoor klanten betrokken blijven. De merkbelofte en ervaring blijven echter gelijk waardoor men nog steeds weet wat men kan verwachten.
5 tips voor meer consistentie in je merkcommunicatie
1. Maak een merkhandboek:
Dit is een document waarin je de specificaties van je (visuele) merkidentiteit vastlegt, zoals je logo, kleurenpalet, typografie, maar ook de tone of voice en het verhaal van je merk. Iedereen die aan je merk werkt, moet deze richtlijnen volgen.
2. Zorg voor consistentie over alle kanalen:
Of het nu gaat om je website, social media, advertenties of verpakking, zorg ervoor dat je merkidentiteit consistent is.
3. Maak je merk verrassend voorspelbaar:
Varieer in je communicatie, maar hou je merkbelofte en klantervaring gelijk.
4. Train je team:
Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf begrijpt waar je merk voor staat en hoe ze het moeten vertegenwoordigen.
5. Evalueer regelmatig:
Gezien de voortdurende veranderingen in de markt, is het belangrijk om regelmatig te controleren of je merk nog steeds relevant en consistent is.
Hulp nodig met een consistente merkstrategie?
Ben jij op zoek naar een consistente merkstrategie voor jouw organisatie? Jouw missie begint hier: met Just Rocket Science help ik je om een merk te bouwen dat consistent is in elk aspect. Laten we samen aan de slag gaan! Schrijf je in voor een Masterclass of vraag naar onze incompany oplossingen. Neem contact op via discover@justrocketscience.nl