Strategie voor een krachtig merk
Breng je merkwaarden tot leven
Met enige regelmaat kom ik organisaties tegen die met pijn en moeite hun visie, missie en kernwaarden op papier hebben gezet. Deze worden vervolgens op hun website of in een bedrijfspresentatie geplaatst, in de veronderstelling dat daarmee alles duidelijk is voor iedereen.
Echter, visie en missie worden door elkaar gehaald, er mist een uitdagend doel dat iedereen in de organisatie inspireert, en er worden zogenaamde ‘unieke’ kernwaarden gedefinieerd die eigenlijk generiek zijn en op elk bedrijf van toepassing kunnen zijn, zoals:
• Kwaliteit
• Betrouwbaarheid
• Transparantie
• Klantgerichtheid
• Service
Het gevolg? Niet motiverend voor je mensen, niet onderscheidend ten opzichte van je concurrenten en niet bruikbaar als unieke merkkracht naar de markt. Na het bepalen van je merkstrategie en positionering is het cruciaal dat je merk tot leven wordt gebracht. Iedereen moet het kunnen voelen, beleven en doorleven, oftewel ‘living the brand’.
Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen kernwaarden, merkwaarden en klantwaarden, waarbij het van belang is de merkwaarden als sturende waarden te gebruiken.
Maar wat is nu precies het verschil tussen deze waarden?
Maar wat is nu precies het verschil tussen deze waarden?
- 𝗞𝗲𝗿𝗻𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 beschrijven de essentie van de organisatie. Ze definiëren de identiteit en cultuur binnen een organisatie.
- 𝗠𝗲𝗿𝗸𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 betreffen de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
- 𝗞𝗹𝗮𝗻𝘁𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 zijn waarden die klanten belangrijk vinden. Het zijn de voordelen die klanten zoeken in merken, producten en diensten.
Je merkwaarden tot leven brengen: Een essentiële stap
Het tot leven brengen van je merkwaarden is niet alleen een kwestie van het uitdragen van woorden, maar van het verweven van deze waarden in elk aspect van je organisatie. Van interne cultuur tot externe communicatie, je merkwaarden moeten een levende, ademende kracht zijn die jouw bedrijf onderscheidt en verbindt met klanten, medewerkers en partners.
Wil je ontdekken hoe je jouw merkwaarden écht tot leven kunt brengen? Neem contact met ons op via discover@justrocketscience.nl, voor een persoonlijke en vrijblijvende sessie waarin we samen kijken hoe we jouw merkwaarden kunnen integreren in alles wat je doet. Laat ons je helpen om de kern van je merk naar boven te halen en die op een krachtige manier uit te dragen.
#Merkstrategie
#Merkwaarden
#Justrocketscience