Slechts 5 stappen verwijderd van een krachtig merk!

Switchen naar merkdenken is een grote stap. Zeker wanneer dit nog niet is opgenomen in het dagelijkse beleid van je organisatie. Om het te laten slagen kun je het beste beginnen bij het begin: de controlekamer.

Ik geef je graag een zet in de goede richting. Van basis tot uitrol, van visie tot concreet en meetbaar doel; ik ben de stuwmotor die de organisatie én de verschillende afdelingen binnen je organisatie in beweging zet en laat draaien als één merk. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen lastig? Niet als je naar het grote geheel kijkt als merk. It’s Just Rocket Science!

Aan de slag met je merk? Bekijk de verschillende mogelijkheden.

Stap 01. Verkennen

Voordat we beginnen is het natuurlijk heel interessant en waardevol om jouw organisatie te leren kennen en te kijken waar je nu staat. Kortom, we maken een ‘mission briefing’ – een astronaut stapt toch ook niet zonder gedegen voorbereiding zijn raket in?

Onze inventarisatie begint van binnenuit: vraag je af wat drijft ons? Waar komen we ’s ochtends ons bed voor uit? Waar zijn we echt goed in? Vanuit daar werken we naar buiten toe: welke doelen stellen we voor onze organisatie? Waar willen we samen uiteindelijk naartoe? Door deze inventarisatie krijgen we samen een goed beeld van jouw organisatie en kunnen we precies de juiste koers bepalen. Op naar de sterren!

Stap 02. Vertalen naar jouw merk

De eerste stap is gezet, we zijn ‘onderweg’. Nu is het de kunst om alles wat jouw bedrijf of product uniek maakt te verpakken in het merk dat we voor ogen hebben. En dat merk, dat bepaal jij!

Hoe zie jij de toekomst in jouw markt of categorie ontwikkelen en welke rol speelt jouw merk in dit universum? Wat is de reis die moet afleggen om daar te komen? Welke waarden zijn belangrijk voor het succes van je missie en waar staat je merk eigenlijk voor? Hoe wil je graag dat anderen jouw merk zien of beleven en wat moet er blijven hangen? Daag jezelf uit door een mogelijk onhaalbaar doel te stellen dat mensen inspireert en innovatie op gang brengt. Creëer voorwaardelijke missies, zodat je mogelijk onhaalbare doel bereikbaar wordt. 

Stap 03. De juiste positie kiezen

Tijdens al het harde werken en de focus op jouw product of dienst kun je soms wel even vergeten dat je niet alleen op de wereld bent.

Op je weg naar succes kom je namelijk van alles tegen: voornamelijk je eigen concurrenten. Die kun je misschien als bedreiging zien, maar dat hoeft niet zo te zijn – ze laten je juist zien hoe jij je kunt onderscheiden van de rest. Naast concurrentie dien je ook rekening te houden met jouw doelgroep – uiteraard een van de meest belangrijke onderdelen in je missie. Welk plekje in het zogenaamde ‘sterrenstelsel’ neem jij straks in met je merk en welke associaties moeten blijven hangen, zodat jouw (toekomstige) klant je ook weet te vinden?

Stap 04. Stuwmotoren selecteren

Bij deze stap is belangrijk dat je op de juiste plaats en tijd zichtbaar bent. Want je kunt wel een goed verhaal hebben, wanneer niemand je merk kan vinden of tegenkomt, dan zal ook niemand het zien of horen.

In deze stap maak je onderscheid tussen online, offline en fysieke touchpoints (aanraakpunten met je klant). Waar je bij fysieke touchpoints direct contact hebt met een klant, bijvoorbeeld in een winkel of aan een loket, maak je met online en offline touchpoints contact via middelen als social media, websites, flyers of posters. Welk mix van middelen bij jouw merk past, is afhankelijk van je doel en de behoefte van je klant. Almost ready for take off!

Laat jouw merk ook groeien met RaketKracht.

Stap 05. Koers uitzetten

En dan is het alleen nog maar een kwestie van de juiste koers uitzetten, toch?

Absoluut, maar dit is ook de start van een heus merkuniversum. Waarin de visuele identiteit voor je interne en externe organisatie gevormd wordt, het merkgedrag van je klant écht zichtbaar gaat worden en je merk geactiveerd wordt via de vooropgestelde aanraakpunten. Om mooi op koers te blijven binnen dit universum houden we samen onze ogen op het doel kiezen we de juiste weg. Samen zorgen we dat jouw product of dienst precies in lijn staat met je merk, passend bij de gekozen (visuele) identiteit en positionering. Even bijsturen wanneer nodig, en dan recht op het doel af. Steady as she goes!

Wil jij ook in 5 stappen jouw merk positioneren?